Eheti feladatként azt kaptam, hogy készítsem el egy óravázlat részletét, arra vonatkozóan, hogy milyen módon tudnék tananyagot beépíteni az órába, egy általam megismert digitális tananyagtár segítségével. Én a digitális tananyagtárként a videótárat, azon belül pedig az Európai Unió témáját választottam. A tananyagot ezen a linken láthatjátok, az óraterv részletét pedig itt fent.
Úgy gondolom, hogy a pedagógiai tervezés fontosságához nem fér kétség, hiszen ez az alapja annak, hogy egy eredményes tanórát lehessen tartani. A kezdetekben (mint ahogy most nekem) egészen lassan megy a tervezés, ám a továbbiakban a korábbi terveket újra fel lehet használni, kiegészíteni a saját tapasztalatokkal, így jobbá téve azt. Az újrahasznosítás továbbá magát a tervezés folyamatát is lerövidíti.
Számomra a tervezésben az a legnehezebb, hogy eldöntsem, melyik módszert alkalmazzam, és arra mennyi időt szánjak. Úgy gondolom, hogy az idő behatárolása a legnehezebb feladat, mivel az óra közben bármi közbe jöhet (sok kérdés a tanulóktól, esetleg technikai problémák). Az eszközök kiválasztása számomra a legkönnyebb, mert ma már annyiféle eszköz áll a pedagógusok rendelkezésére (mind digitális, mind hagyományos), hogy azokból már igazán nem nehéz kiválasztani egyet.
Az általam megtervezett óraterv részletben egy Európai Unióról szóló videó megnézése szerepel, úgy hogy előzetesen a tanulók csoportokba rendeződnek, illetve a csoporttagok megbeszélik, hogy ki milyen témára figyeljen majd tüzetesebben a videóban. A témákat én osztanám ki, esetleg papírfecnin. Így elérem azt, hogy ne csak egy ember figyeljen a csoportból a videó alatt, és folyamatos legyen a figyelem, ugyanis koncentrálni kell arra, hogy kinek mikor jön a témája. A videó megtekintése után pedig egy játékos versenyt szerveznék a csoportok közt, így növelve a motivációt.
De ahogy a mondás tartja: "Ember tervez, Isten végez." Tehát az olyan óraterv, mint amit én összeállítottam, lehetséges, hogy korántsem úgy fog lezajlani élőben, mint ahogyan én azt gondoltam. Egy mód van tehát: ki kell próbálni, tapasztalatokat levonni, és felhasználni őket a jövőben.
Nem az általam kiadott óraterv sablont alkalmaztad, de ez a kisebbik baj. A nagyobbik az, hogy az óra menete nem világos. Ha itt valóban csoportmunka van, akkor mi alapján lesznek csoportok, mit csinálnak az egyes csoportok, mik a pontos feladatok... stb. Kérem szépen javítani!
VálaszTörlés