2015. szeptember 30., szerda

Óraterv részlet készítése, egy kis reflexióval




Eheti feladatként azt kaptam, hogy készítsem el egy óravázlat részletét, arra vonatkozóan, hogy milyen módon tudnék tananyagot beépíteni az órába, egy általam megismert digitális tananyagtár segítségével. Én a digitális tananyagtárként a videótárat, azon belül pedig az Európai Unió témáját választottam. A tananyagot ezen a linken láthatjátok, az óraterv részletét pedig itt fent.


Úgy gondolom, hogy a pedagógiai tervezés fontosságához nem fér kétség, hiszen ez az alapja annak, hogy egy eredményes tanórát lehessen tartani. A kezdetekben (mint ahogy most nekem) egészen lassan megy a tervezés, ám a továbbiakban a korábbi terveket újra fel lehet használni, kiegészíteni a saját tapasztalatokkal, így jobbá téve azt. Az újrahasznosítás továbbá magát a tervezés folyamatát is lerövidíti.


Számomra a tervezésben az a legnehezebb, hogy eldöntsem, melyik módszert alkalmazzam, és arra mennyi időt szánjak. Úgy gondolom, hogy az idő behatárolása a legnehezebb feladat, mivel az óra közben bármi közbe jöhet (sok kérdés a tanulóktól, esetleg technikai problémák). Az eszközök kiválasztása számomra a legkönnyebb, mert ma már annyiféle eszköz áll a pedagógusok rendelkezésére (mind digitális, mind hagyományos), hogy azokból már igazán nem nehéz kiválasztani egyet.


Az általam megtervezett óraterv részletben egy Európai Unióról szóló videó megnézése szerepel, úgy hogy előzetesen a tanulók csoportokba rendeződnek, illetve a csoporttagok megbeszélik, hogy ki milyen témára figyeljen majd tüzetesebben a videóban. A témákat én osztanám ki, esetleg papírfecnin. Így elérem azt, hogy ne csak egy ember figyeljen a csoportból a videó alatt, és folyamatos legyen a figyelem, ugyanis koncentrálni kell arra, hogy kinek mikor jön a témája. A videó megtekintése után pedig egy játékos versenyt szerveznék a csoportok közt, így növelve a motivációt.






De ahogy a mondás tartja: "Ember tervez, Isten végez." Tehát az olyan óraterv, mint amit én összeállítottam, lehetséges, hogy korántsem úgy fog lezajlani élőben, mint ahogyan én azt gondoltam. Egy mód van tehát: ki kell próbálni, tapasztalatokat levonni, és felhasználni őket a jövőben.

1 megjegyzés:

  1. Nem az általam kiadott óraterv sablont alkalmaztad, de ez a kisebbik baj. A nagyobbik az, hogy az óra menete nem világos. Ha itt valóban csoportmunka van, akkor mi alapján lesznek csoportok, mit csinálnak az egyes csoportok, mik a pontos feladatok... stb. Kérem szépen javítani!

    VálaszTörlés