2015. szeptember 23., szerda

Digitális tananyagtárak: Az Európai Unió (földrajz)

A feladat szerint 3 digitális tananyagtárban (SDTzanzavideotanár) kellett rákeresni ugyanarra a témára az egyik szaktárgyadban, és megállapítani, hogy milyen módon építhető be az órába, milyen előnyei/hátrányai lehetnek, illetve szükséges-e változtatni a tananyag megjelenésén, illetve tényanyagán. Én a földrajzot, azon belül pedig az Európai Uniót választottam témaként.
Az elemzést a sulineten található anyaggal kezdtem. Itt a temérdek találatot a témában többféle szűrővel sikerült lepontosítanom, így jutottam el az Európai Unióról szóló tananyaghoz a tudásbázisban. A forrás szöveges, nagyon tömör, jól összefoglalja mindazt, amit az Európai Unióról tudni kell. Éppen ezért egy összefoglaló órán, dolgozat előtt kitűnően fel lehetne használni, főleg azért, mert van még hozzá egy kis fogalomtár, illetve tesztes faladatsor is. Előnye, hogy nagyon jól vannak benne rendszerezve az ismeretek, amiket egyből le  is lehet ellenőrizni. Ugyanakkor a tömör szövegben lehetne kiemelőt használni, hogy még jobban észrevehetőek legyenek, illetve megmaradjanak a főbb támpontok.
Az elemzésemet a zanzán lévő, Európai Unióról szóló tananyaggal folytattam.Itt nagyon tetszett, hogy letisztázták, milyen előzetes tudás szükséges az anyag megértéséhez, és mi a cél a feldolgozással. Éppen ezért ezt az anyagot inkább egyéni feldolgozásra ajánlanám, és nem órai feldolgozásra. Habár a videó nagyon igényes és szemléletes, kitűnően fel lehet vele kelteni az érdeklődést. Hátránya viszont, hogy néha túl gyors, a grafikonokon például nem időzik el túl sokat. Erre megoldás lehet, ha bemutatáskor néha-néha megállítjuk, és visszakérdezünk a hallottakról, illetve magyarázunk, majd a végén a videóval kapcsolatos feladatot osztunk ki a tanulóknak.
Az elemzésemet a harmadik, utolsó forrással zártam: a videotanáron található Európai Uniós tananyaggal. Itt egy videóhoz kapcsoló tesztet lehet kitölteni. A videón nagyon szépen vannak vázlatpontba szedve a különböző adatok és történések, azonban elég száraznak tűnik a tananyag, mert kevés benne az ábra és a narrátor hangja monoton. Éppen ezért gondolom azt, hogy nem lenne túl szerencsés bevinni egy ilyen videót tanórára (a tanulók már második percben elvesztenék a fonalat a sok adat miatt, a harmadik percben pedig a padon fetrengve aludnának a monoton hang miatt). Azonban nagyon jó ötletnek tartom a kitöltött tesztek statisztikáját, amit a videó mellett lehet megtekinteni. Ezzel versenyt lehet rendezni a tanulók körében, és a legjobbakat jutalomban részesíteni.
Összességében tehát mindhárom forrást nagyon jól  és válztozatosan lehetne alkalmazni egy földrajzórán, kisebb nagyobb átalakításokkal.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése